Kterak jsem neodvolala a neomluvila se

15.07.2024

Na květnovém zastupitelstvu jsem upozorňovala výbory, že s výjimkou výboru finančního porušují zákon o obcích, a to zejména v tom, že překračují své pravomoci – samy jednají, i když podle zákona jsou pouze poradním orgánem zastupitelstva - a nerozhodují usnesením – výbor jako kolektivní orgán má rozhodovat stejným způsobem jako zastupitelstvo, tj. svůj názor shrne do usnesení (tj. do věty), které potom odhlasuje.

Hlavním impulsem bylo tentokrát jednání výboru pro spolupráci s partnerskými městy, i když potíže se opakovaně vyskytují i u jiných výborů.

Problematiku jsem vyložila včetně citace konkrétních ustanovení zákona a prosila, ať předsedové dají záležitost do pořádku.

Na červnovém zastupitelstvu mě čekalo překvapení. A nikoli milé. Kromě toho, že nedošlo k výraznější změně v jednání výborů, mě předseda výboru pro partnerská města kolega Jindřich jménem výboru vyzval, abych se za své výroky ohledně porušování zákona veřejně omluvila a odvolala je. Zaštiťoval se konzultací s několik odborníky v oboru a jejich právním názorem. Jakýsi rádoby právní názor jakéhosi odborníka na zastupitelstvu kolega Jindřich i prezentoval. Odmítl ale říct, čí právní názor to je a s kým konkrétně záležitost konzultoval. Mimochodem, onen právní názor byla pěkná blbost a vůbec se nedivím, že se pod ni nikdo nechtěl podepsat.

Cíl této snahy mi není jasný. Očekávalo se, že jsem si tak nejistá, že nepoznám, že deklarovaný rádoby názor odborníka je nesmysl zabalený do právních slov a omluvou se veřejně pasuji na hlupáka, kterému není co věřit, zatímco výbory budou moci spokojeně dál postupovat nesprávně, aniž bych je obtěžovala? A proč vlastně výbory a kolegové zastupitelé prostě neakceptují fakt, že se něco holt nedělá správně, nenapraví se to bez velkých divadel a nejedeme dál?

Samozřejmě si za svým názorem stojím, takže jsem se neomluvila a nic neodvolala.

Naopak jsem se pokusila problematiku znovu vyložit, tentokrát nejen s odkazy na zákon, ale i odpovídající pasáže metodických doporučení, které pro obce vydává ministerstvo vnitra, výklad Svazu měst a obcí a příručku, kterou dostal při nástupu do funkce každý zastupitel.

Tak snad už to klapne a výbory se nám srovnají.

P.S. I když reakce kolegy Antoše na můj výklad byla prazvláštní: jím nominovaní členové výboru prý umí číst, a díky tomu on za ně ručí, že dělají vše správně. Tak nevím, kde podle něj vzniká problém, že praxe je odlišná od zákona. Je to podle něj tedy chybně napsané v zákoně, když jeho lidé postupují správně? 😊 

Informace, co jsou výbory zastupitelstva - zde na blogu https://www.zastupitelka.cz/l/co-je-vybor-zastupitelstva/

Záznam květnové zastupitelstvo  https://www.youtube.com/watch?v=a2LslJfZXC0, 01:21 hod 

Záznam červnové zastupitelstvo  https://www.youtube.com/watch?v=vfwqEYE2D2U, 30:30 hod 

Zákon o obcích 128/2000 Sb. v platném znění, §117 a §118, https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-128

Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků, 3.1 Výbory a komise orgánů územním samosprávných celků, str. 7, 8, https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx

Příručka pro člena zastupitelstva obce po volbách v roce 2022, Svaz měst a obcí České republiky, str. 22, https://www.smocr.cz/cs/media/publikace/a/prirucka-pro-clena-zastupitelstva-obce-po-volbach-v-roce-2022

Nejlepší zastupitel na světě, příručka pro zastupitele, Ministerstvo vnitra ČR, str. 27, https://www.mvcr.cz/clanek/ministerstvo-vnitra-vydalo-aktualizovanou-prirucku-pro-nove-zastupitele-obci-jsem-zastupitel-ka.aspx    

Lenka Bauerová - blog zastupitelky
Všechna práva vyhrazena 2023
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!