VÝHLED ROZPOČTU 2026-2027: NAPLÁNOVÁN DEFICIT 151 MILIONŮ

06.08.2025

Zastupitelstvo schválilo výhled rozpočtu na roky 2026 a 2027 s naplánovaným deficitem celkem 151 milionů.

*  Výhled pro rok 2026, který byl v minulém roce schválen jako vyrovnaný, nově počítá s deficitem 41 milionů korun.

* Výhled pro rok 2027 byl schvalován poprvé, a to s deficitem 110 milionů.


Deficit způsobují vysoké kapitálové výdaje. Tedy peníze, které se mají prostavět. Většina těchto peněz je v obou letech vykázána jako investiční rezerva. Investiční rezerva se dá vysvětlit jako peníze, které máme stranou na neplánovaná vydání.

* 2026: kapitálové výdaje 200 milionů , z toho 180 milionů vykázáno jako investiční rezerva

* 2027: kapitálové výdaje 280 milionů, z toho 260 milionů vykázáno jako investiční rezerva  milionů

Pro srovnání kapitálové výdaje v předchozích letech:

* 2022: 105 milionů,

* 2023: 50 milionů,

* 2024: 67 milionů.

I pokud použijeme nejvyšší údaj, 105 milionů, v roce 2026 bychom měli prostavět téměř dvojnásobek, v roce 2027 dokonce trojnásobek.

S tím, že rok 2027 dokonce ani nespadá do našeho volebního období, ohromný deficit tak plánujeme jinému zastupitelstvu. 


Deficit by měl být kryt částečně úvěrem ve výši 80 milionů, částečně z ušetřených peněz. 


Seznam investičních akcí, na které mají být peníze použity, zastupitelům předložen nebyl. Takže ani u té malé části kapitálových výdajů (= peněz na prostavění), které nejsou vykázané jako investiční rezerva (= polštář pro jistotu), není uvedené, za co by se měly prostavět. Kolegové jen v rámci ústního projednání na zastupitelstvu na můj dotaz lovili v paměti a žonglovali některými projekty a ciframi na ně. 


Řádné rozpočtování má podle mého názoru vypadat jinak. Zdravé hospodaření města by mělo být vyrovnané. Deficit považuji za přípustný pouze v dobře odůvodněných případech důležitých projektů. Naprosto zásadní pro tvoření rozpočtu je pro mě důkladné zvážení výdajů, a to na konkrétní projekty, s uvedením odborného odhadu nákladů těchto projektů.


Nedokážu hlasovat pro neodůvodněný vysoký schodek s většinou prostředků v investiční rezervě, lidsky řečeno pro to, že si prostavíme peníze na daný rok, k tomu peníze našetřené a ještě si vezmeme úvěr, přitom nevíme, za co máme peníze prostavět, a většina peněz na prostavění je ve výkazech uvedena jako "polštář pro jistotu".

Navrhla jsem tedy zastupitelstvu rozpočet v obou uváděných letech vyrovnaný, můj návrh ale bohužel nezískal dostatečnou podporu. Přesto děkuji kolegům Duchkovi, Obdržálkovi, Pitákovi a Wiesnerovi, kteří mě podpořili, za zodpovědný přístup k obecním financím.

Tolik fakta.

A v rovině politických spekulací? 

Kam může taková taktika směřovat? 

Napadá mě třeba toto: NĚKDO vládne a rád by vládnul dál. Není si ale jistý. Proto v posledním roce své vlády rozpracuje co nejvíce projektů, aby bylo hmatatelně uspokojeno co nejvíce potenciálních voličů, což se příznivě promítne do odevzdaných volebních hlasů. A pak NĚKDO u vlády zůstane a projekty realizuje. Nebo NĚKDO u vlády nezůstane, ale to velké množství již rozpracovaných projektů bude muset jeho následník stejně dodělat. Následník tak stráví v podstatě celé své volební období jejich doděláváním a na nic vlastního mu prostředky nezbydou. NĚKDO tak vlastně ovládne výstavbu i finance i na období, kdy vládnout nebude. A navíc s trumfem, že poté může NĚKDO vítězoslavně nastoupit do volebního boje s heslem: podívejte, co všechno vzniklo za nás, kdežto náš nástupce v posledním volebním období nerealizoval vůbec nic vlastního. 

 No a nevolte je pak, šikuly 😊

Lenka Bauerová - blog zastupitelky
Všechna práva vyhrazena 2023
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!